Jaką kasę fiskalną wybrać ? Niezależnie od tego czy będzie to duży obiekt o kilku salach, niewielki bar lub pizzeria. Musimy zmierzyć się z tym pytaniem.
Pytań, które musimy sobie zadać jest o wiele więcej.
W tym artykule postaramy się pomóc Państwu z odpowiedzią.
Lokal.
Po pierwsze musimy odpowiedzieć sobie na pytanie czy zamierzamy prowadzić dużą restaurację czy niewielki bar.
Jeśli odpowiedzą będzie, że ma to być restauracja to powinnyśmy wybrać sprzęt, który zapewni nam szybką obsługę wielu klientów. Dodatkowo pozwoli nam przyjmować zamówienia przy stolikach. Parkować rachunki (możliwość posiadania wielu otwartych rachunków jednocześnie). Takich funkcji nie posiada zwykła kasa fiskalna. Z drugiej strony, jeśli naszym celem jest niewielki bar to na początek z pewnością wystarczy kasa fiskalna.
Dobór sprzętu.
Wariant pierwszy.
Tak jak już pisaliśmy powyżej, jeśli zdecydujemy się na niewielki lokal gastronomiczny to dobrym i najtańszym wyborem będzie kasa fiskalna. Jeśli zamierzamy również dowozić jedzenie do klienta powinna to być kasa mobilna. Kasę taką zabierzemy ze sobą i wystawimy paragon fiskalny dopiero na miejscu, po dostarczeniu zamówienia. Doskonałym przykładem takich właśnie kas będą z pewnością:
Posnet Ergo Online czy Novitus Nano 2 Online lub Datecs WP-50 Online.
Jeśli sprzedaży dokonywać będziemy wyłącznie w lokalu możemy również wybrać kasy fiskalne tzw. stacjonarne. Tu doskonałym wyborem będzie kasa:
Fawag Lite Online czy Novitus Next Online lub Datecs WP-25 Online .
Wariant drugi.
Załóżmy, że chcemy bardziej rozbudowany system niż opisywany powyżej. Wówczas jeśli dysponujemy nieco większym budżetem, możemy wybrać kasę fiskalną z funkcjami gastronomicznymi. Kasa taka pozwoli nam na parkowanie rachunków. Jest to bardzo wygodna funkcja. Klient przy stoliku może w każdej chwili domówić coś do swojego zamówienia. Samo rozliczenie danego stolika odbędzie się na końcu – kiedy klient zdecyduje się opuścić nasz lokal.
Doskonałym przykładem takiego urządzenia jest:
Novitus Next Online, Novitus Next Pro Online czy Novitus One Online.
Kasy te umożliwiają wystawienie faktury. Można na nich zarejestrować kontrahentów. itp.
Wariant trzeci.
Ostatnim na pewno najlepszym, najsprawniejszym, ale co za tym idzie najdroższym systemem będzie POS.
Co to POS ? Już odpowiadam.
Jest to system sprzedażowy, zazwyczaj składający się z terminala dotykowego i drukarki fiskalnej .
Taki zestaw lub inny w oparciu nawet o zwykły komputer z ekranem dotykowym musimy wyposażyć w oprogramowanie gastronomiczne. Doskonałym przykładem oprogramowania dostosowanego do restauracji czy szeroko pojętej gastronomii jest system Dotykacka.
Mamy w nim do dyspozycji trzy opcje do wyboru, różniące się między sobą dostępnością funkcji.
Dotykacka Łatwo, Komplet i Nieograniczona .
Nie da się ukryć, iż im więcej funkcji będziemy chcieli posiadać tym więcej będziemy musieli zapłacić.
Oprogramowanie Dotykacka użytkujemy na zasadzie abonamentu. Pozwala to nowemu przedsiębiorcy już na starcie zaoszczędzić dużych wydatków. Jeśli z jakichś powodów lokal czasowo zamkniemy lub prowadzimy działalność wyłącznie sezonową – zapłacimy tylko za rzeczywisty czas użytkowania.
Jeśli wolimy od razu zapłacić za program w całości (stać nas na to) to możemy rozważyć zakup oprogramowania Small Business z Modułem Bistro .
Funkcjonalność.
Oba programy zapewnią naszej restauracji mnogość funkcji i nowoczesnych rozwiązań.
Nie sposób tu opisać wszystkich, ale pokrótce..
Jedną z nieocenionych funkcji jest możliwość instalacji drukarek bonujących. Drukarki takie możemy zainstalować w innej części naszego lokalu (np. w kuchni) i po odpowiedniej konfiguracji przesyłać informacje w postaci bonów papierowych. Do kucharza za pomocą wydrukowanego w kuchni bonu, trafi zamówienie do realizacji. Kucharz będzie wiedział jaka potrawę przygotować i na jaki stolik ma ona trafić. W innej części lokalu na przykład w barze wydrukuje się zamówiony drink lub zamówiona kawa.
A wszystko to w chwili przyjęcia zamówienia przez kelnera. Zamiast drukarki możemy zainstalować również terminal kuchenny. Informacja o zamówieniu, wówczas nie będzie drukowana, a wyświetlana na ekranie monitora.
Kolejną bardzo przydaną opcją jest Mobilny Kelner. Wygląda to tak, że każdy z naszych kelnerów pracujących na sali jest wyposażony w tablet. To właśnie na nim przyjmuje, edytuje lub kończy zamówienie. Nie musi podchodzić do głównego stanowiska. Pracę wykonuje mobilnie – z dala od głównego POS-a.
Zapewne w każdej pizzerni przyda się Asystent Telefoniczny. Funkcja ta pozwala, w czasie gdy telefonuje do nas klient, automatycznie go zidentyfikować. Osoba przyjmująca zamówienie przed odebraniem telefonu widzi na ekranie POS-a , kto będzie składał zamówienie. Pozwala to utrzymywać profesjonalne więzi z naszymi klientami, a jednocześnie możemy stworzyć listę klientów, których obsługa jest problematyczna lub uciążliwa.
Na koniec spośród wielu nieujętych tu funkcji dostępnych w oprogramowaniach gastronomicznych, chcę wspomnieć o możliwości prowadzenia magazynu. Nie wszyscy są nią zainteresowani, nie mniej jednak czasami jest ona bardzo potrzebna.